هیچ چیز از همان ابتدا بهتر از احساس تسلط بر حریف نیست. برنده شدن در یک بازی شطرنج به این شکل غالب باعث می شود احساس کنید یک استاد بزرگ هستید. اما مشکل اینجاست - با افزایش سطح بازیکنان، بردهای سریع نادر می شوند و جای خود را به بازی های طولانی تر و پیچیده تر می دهند. با این حال، به ارمغان آوردن کمی خلاقیت بیشتر در طول بازی های رعد اسا یا در برابر حریفان با تجربه کمتر راهی عالی برای سرگرم شدن است.
چه به دنبال برنده شدن در بازی شطرنج به صورت آنلاین یا در باشگاه شطرنج خود باشید، در اینجا شش حیله شطرنج اثبات شده وجود دارد که به شما کمک می کند تا ابتکار عمل را سریع به دست آورید و قطعاً مزیت رقابتی به شما می دهد. با حیله های شطرنج همراه ما باشید.
نکات برنده برای طرف مهاجم
همانطور که ممکن است واضح باشد، سفید از مزیت حرکت اول برخوردار است که شانس آن را برای شروع حمله اول افزایش می دهد. ما البته نکاتی را در مورد نحوه جلوگیری از حمله در اوایل بازی به اشتراک می گذاریم، اما در حال حاضر، اجازه دهید با استراتژی های برنده برای تیم مهاجم شروع کنیم.
نکته 1. حمله به سمت پادشاه، به ویژه، پیاده f7
اگر میخواهید سریع برنده شوید، باید سریع مات کنید، درست است؟ حمله به سمت پادشاه، به ویژه، هدف قرار دادن پیاده f7. در ابتدای بازی، آسیب پذیرترین مربع برای سیاه است زیرا فقط پادشاه از آن محافظت می کند. شروع به ساختن یک حمله در این میدان کنید تا شانس خود را برای ناامید کردن حریف و تشویق آنها به اشتباه افزایش دهید.
پیاده F7 می تواند توسط وزیر، فیل و اسب شما مورد هدف قرار گیرد. ایده این است که پادشاه حریف خود را در یک تور جفت گیری به دام بیندازید. به طور کلی، شما باید فیل خود را در c4، اسب خود را در f3 آماده برای پرش به مربع های g5 یا e5، و وزیر خود را در b3 برای حمایت از فیل نیاز دارید. در حین بازی با یک تازه کار، حتی ممکن است وزیر خود را زودتر بیرون بیاورید و آن را روی مربع h5 قرار دهید، از جایی که به هر دو e5 و پیاده f7 حمله می کند.
نکته 2. گامبیت پادشاه
گامبیت ها معمولاً انتخاب خوبی در برابر حریفان ضعیف تر یا کسانی هستند که با تکنیک های شطرنج آشنا نیستند. در حالی که اگر حریف شما بداند چگونه واکنش نشان دهد، گامبیتها به شما کمک نمیکنند که مزیتی کسب کنید، اما به شما کمک میکنند تا یک حمله تهاجمی ایجاد کنید. بدون دانش عمیق، حریف شما باید زمان و انرژی زیادی را صرف دفاع در برابر حملات شما کند.
گامبیت شطرنج چیست؟ گامبیت «بازی شطرنجی است که در آن یک طرف مهره ای را قربانی میکند، معمولاً یک پیاده، برای کسب مزیت». شما می توانید بازی خود را بر اساس ترجیحات فعلی خود انتخاب کنید. بازی King's Gambit یکی از پرطرفدارترین بازیهایی است که در آن پیاده خود را فدای یک مزیت میکنید. این یک تاکتیک موثر برای خارج کردن مبتدیان از تعادل اولیه و به کارگیری حملات شیطانی سمت پادشاه است.
شروع بازی با حرکت دادن پیاده فیل سمت پادشاه به سمت بالا دو فاصله بعد از 1 حرکت اولیه e4 e5 شروع می شود. اگر چه محبوبترین و محکمترین پاسخ مهره های سیاه این است که قربانی را بپذیرید، اما بیشتر بازیکنان مبتدی بعد از اینکه شروع به توسعه مهرههای کینگ ساید خود کنید و همزمان به پادشاه مهره های سیاه حمله کنید، به راحتی از بین میروند.
1. e4 e5
2. f4
سکانس بالا مقدمه اصلی بازی King's Gambit است. پس از f4، حریف شما اغلب تصمیم می گیرد که پیاده را در f4 (exf4) بگیرد.
برای اینکه بدانید چگونه بازی را شروع کنید پیشنهاد میکنیم نحوه شروع بازی شطرنج را مطالعه بفرمایید.
نکته 3. مهره های خود را به سمت مرکز گسترش دهید
به طور کلی این یک نکته ضروری برای مبتدیان شطرنج است، اما اگر به دنبال بردن سریع بازی های خود هستید، به ویژه مهم است. شما باید مهره های خود را به سمت مرکز گسترش دهید، جایی که می توانند فعال تر و تأثیرگذارتر باشند. فقط در مورد آن فکر کن. هنگامی که مرکز را اشغال کردید، حمله از آنجا و ایجاد یک تور جفت گیری در اطراف پادشاه حریف آسان تر است. مهره هایی که قسمت مرکزی را کنترل میکنند فضای بیشتری برای حرکت دارند، بنابراین ایجاد ترکیبهای برنده آسانتر میشود.
بسیاری از بازیکنان مبتدی این ایده ساده و در عین حال حیاتی کنترل مرکز را نادیده می گیرند. آنها اسب های خود را به مربع های a3 یا h3 گسترش می دهند و توانایی آنها برای پیوستن به بازی را محدود می کند و آنها را مستعد حملات فیل می کند. بنابراین با اسب خود مربع های مرکزی را هدف بگیرید و در عوض آنها را به f3، c3 و d2 ببرید.
در مورد فیل ها هم همینطور. برخی از بازیکنان دوست دارند فیل های خود را از طریق فیانچتو (fianchettos) گسترش دهند، که شامل جابجایی و قرار دادن فیل در رتبه دوم یک فایل اسب است. اگر چه بسیاری از شروع بازی های محبوب شامل فیانچتو هستند، اما اغلب به بازی استراتژیک کندتر به جای بازی پویا منجر می شوند.
بنابراین، اگر قصد دارید حریف خود را زود مات کنید، در حین گسترش مهره های کوچک خود، مربع های مرکزی را اشغال کنید.
نکته 4. به ساختارهای پیاده نزدیک در مرکز اجازه ندهید
ساختار بسته به موقعیتی با مرکز پیاده قفل شده اشاره دارد که معمولاً تعداد بسیار کمی از پیاده ها (در صورت وجود) معامله شده اند. این کار مانور دادن مهره های خود را در اطراف و ایجاد حملات دشوار می کند. بنابراین سعی کنید با مجبور کردن حریف خود به تعویض پیاده ها، مرکز را باز نگه دارید. اگر با سفید بازی می کنید، قربانی کردن یک پیاده نیز ممکن است برای باز و پویا نگه داشتن بازی بسیار مفید باشد. گامبیت کینگ مثال خوبی برای قربانی کردن یک پیاده برای یک مرکز باز و حمله سریع است.
هنگامی که موفق شدید مرکز را باز نگه دارید، به باز کردن فایل ها و مورب ها فکر کنید. به عنوان مثال، فایلهای e و f فرصتهای عالی برای وارد کردن رخ ها شما به نبرد هستند. با این حال، به طور همزمان فیل و وزیر خود را در امتداد مورب a2-g8 (یا a7-g1 اگر با سیاه بازی می کنید) در حالت آماده باش قرار دهید تا پادشاه حریف خود را هدف قرار دهید.
اینها نکات برنده ای برای اکثر سفیدها هستند، زیرا این تیم است که ابتکار عمل و شانس بیشتری برای حمله دارد. با این حال، اگر به طور شانسی با سیاه بازی میکنید، یعنی در سمت دفاع ظاهر میشوید، باید استراتژیهای مختلفی را برای دور نگه داشتن تیم مهاجم در نظر بگیرید. بیایید سریعاً از چند مورد عبور کنیم.
نکاتی برای بخش دفاعی
دفاع در شطرنج به معنای یک قدم جلوتر بودن از نظر پیش بینی اقدامات حریف است. به نحوه حرکت حریف خود توجه کنید و سعی کنید از اشتباهات او در برابر آنها استفاده کنید. اگر میخواهید خوب دفاع کنید، باید مهرههای خود را فعالانه حرکت دهید و به جای دفاع ساده، هدف خود را ضد حمله قرار دهید.
نکته 5. اجازه ندهید مهره های شما توسط پیاده های حریف مورد حمله قرار گیرند.
به عنوان یک قاعده کلی، شما نمی خواهید یک مهره را چندین بار در لبه حرکت دهید. هنگامی که بازی به تازگی شروع شده است، هدف شما این است که مهره های خود را در اسرع وقت گسترش دهید. اگر مهره هایی که قبلاً ساختهاید دائماً مورد حمله قرار میگیرند، به جای گسترش یک مهره جدید، باید از آنها عقبنشینی کنید. به عنوان مثال، 1…Nf6 یک پاسخ معمولی به 1.e4 توسط آماتورها است، اما برای جلوگیری از باخت زودهنگام نیاز به درک عمیقی دارد. سفید می تواند پیاده خود را به سمت e5 حرکت دهد و سپس در d5 به اسب شما حمله کند. همین امر در مورد 1.d4 Nc6 نیز صدق می کند. بنابراین ما به مبتدیان توصیه نمی کنیم که بازی را به این شکل شروع کنند. در عوض سعی کنید از مربع هایی که مهره های شما می توانند توسط پیاده ها مورد حمله قرار گیرند محافظت کنید.
نکته 6. پادشاه خود را قلعه کنید
وقتی متوجه باز شدن مرکز شدید، زمان قلعه است. قلعه سازی تقریباً در هر بازی جدی شطرنج اتفاق می افتد. این یک اقدام تدافعی در شطرنج است که در آن شاه و روک به طرف مقابل تخته حرکت می کنند.
قلعه سازی در شطرنج به این معناست که پادشاه شما را از مرکز خارج کند و در طول بازی امن نگه دارد. می توانید به روش زیر قلعه کنید:
- پادشاه دو مربع به سمت رخ حرکت می کند
- دومی به سمت مرکز در سمت دیگر پادشاه حرکت می کند
چنین حرکتی دو هدف را دنبال میکند: از پادشاه محافظت میکند و به رخ ها میپیوندد تا مهره های شما بهتر هماهنگ شوند.
ترفند فوق العاده حرفه ای برای برنده شدن سریع در شطرنج
بازی های خود را آنالیز کنید فکر کردن به بازی ای که به تازگی انجام داده اید، کلید خودسازی و یادگیری از اشتباهات است. کمی زمان بگذارید تا بازی خود را مرور کنید و تاکتیکهایی را که استفاده کردهاید و تاکتیکهایی که کارآمد هستند را شناسایی کنید.
شطرنج بازان حرفه ای روی راه حل های سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته برای تجزیه و تحلیل بازی های خود سرمایه گذاری می کنند. این به آنها اجازه میدهد تا هر حرکتی را که انجام دادهاند مرور کنند و عواقب آن حرکات را در آینده بررسی کنند.
بازیکنان آماتور نیز می توانند از موتور شطرنج بهره ببرند اما با سرمایه گذاری اندک یا بدون سرمایه گذاری. با وجود تمام موتورهای پیشرو بازار که در یک مکان جمع آوری شده اند، این ابزارها به بازیکنان اجازه می دهد تا بازی را تجزیه و تحلیل کنند، اشتباهات را تشخیص دهند و در بازی های آینده خود تصمیمات بهتری بگیرند.
در این مقاله با مفاهیم اساسی هر ساختار شطرنج بیشتر آشنا خواهید شد که ساختارهای پیاده برای شما بسیار مفید خواهد بود.
اینها مفاهیم اساسی مشترک هستند، اما اهمیت آنها بسیار زیاد است. آنها به شما این امکان را می دهند که هر ساختاری را که در بازی های شطرنج خود با آنها روبرو می شوید ارزیابی کنید و بدانید که کدام جابجایی ساختاری به نفع شما خواهد بود. امیدواریم تا پایان این مقاله تصمیم گیری خود را بهبود بخشیده باشید و با مطالعه مقالات ما آماده مطالعه تمام ساختارهای پیاده در جهان باشید.
زنجیرهای پیاده
زنجیر پیاده شامل گروهی از پیاده ها است که یک مورب را اشغال می کنند، بنابراین، در یک زنجیره پیاده، هر پیاده توسط پیاده در خط زیر محافظت می شود. زنجیر همیشه یک پایه دارد: اولین پیاده و تنها یکی که دیگران از آن دفاع نمی کنند. و یک سر، پیشرفته ترین پیاده از همه.
پایه و سر زنجیرهای پیاده
پیاده های g2، f3 و d4 یک زنجیره پیاده را تشکیل می دهند: g2، به رنگ سبز، پایه زنجیره است، و d4، در زرد، سر است.
زنجیرها معمولاً بسیار ایمن هستند و ایده خوبی است که با استفاده از آنها از پیاده های مرکزی خود دفاع کنید. با این حال، استحکام زنجیره پیاده به امنیت پایگاه بستگی دارد، بنابراین، اگر میخواهید این تشکیلات پیاده حریف خود را تضعیف کنید، حمله به این ضعیفترین نقطه ایده خوبی خواهد بود: اما توجه داشته باشید که این همیشه آسان نیست و به احتمال زیاد منجر به پایان بازی می شود، زیرا قطعات کمتری برای دفاع از آن وجود خواهد داشت. علاوه بر این، فراموش نکنید که شما پایگاه خود را برای دفاع دارید!
زنجیرههای d5 و e5 نمونههایی از بازی هجومی پیچیده و پویا هستند که این گروههای پیاده میتوانند به بازیهای شما بیاورند.
همانطور که در مثال زیر از تشکیل زنجیره e5 می بینید، زنجیره های پیاده اغلب منجر به حملات طرف مقابل می شوند. پیاده ها به جهات مختلف اشاره می کنند و این منجر به حملات قوی برای هر دو طرف می شود. این اغلب زمانی اتفاق میافتد که زنجیرها یکدیگر را مسدود میکنند، که رایجترین حالت است.
زنجیر
این ساختارها پر از پتانسیل هستند و یک بازی هجومی پویا را برای شما به ارمغان می آورند. لطفاً توجه داشته باشید که در موقعیتهای بسته مانند نمودار 1b (زمانی که پیادههای مرکزی مسدود شدهاند)، به جای تلاش برای موفقیت در کنار تختهای که در آن بازی میکنید، ضروری است که سعی کنید ضد حمله حریف خود را متوقف کنید.
جزایر پیاده
جزایر پیاده چیزی نیست جز گروهی از پیاده ها که حداقل برای یک پرونده از دیگری جدا شده اند.
در نمودار زیر می بینید که سفید دارای 2 جزیره پیاده و سیاه دارای 3 جزیره است:
جزایر پیاده
هرچه جزایر کمتری داشته باشید، بهتر است – و بعد از اینکه کمی بیشتر در مورد زنجیر پیاده یاد گرفتید، درک این موضوع نباید سخت باشد: جزایر کمتر به معنای زنجیره کمتر، پایه کمتر، و در نتیجه پیادههای ضعیفتر است.
در مثال زیر، از ساختار Queen’s Gambit – Hanging Pawns، سفید دارای 3 جزیره پیاده است که برای او یک پیاده مجزا و دو پیاده آویزان باقی می ماند که سیاه می تواند از آنها استفاده کند. به خواندن ادامه دهید تا بفهمید اینها چیست، و چگونه با آنها و علیه آنها بازی کنید.
البته این به این معنی نیست که موقعیت سیاه بهتر است: این فقط یک عدم تعادل است که باید آن را در نظر بگیرید.
جزایر پیاده در ساختار پیاده های آویزان
پیاده های جدا شده
پیاده های جدا شده در صفحه شطرنج تنها هستند و هیچ پیاده ای در پرونده های مجاور برای دفاع از آنها وجود ندارد. به همین دلیل، آنها می توانند ضعیف شوند، به خصوص در پایان بازی.
ایزولانی
شاید شما این ساختار را به عنوان پیاده ایزولانی گامبیت ملکه تشخیص داده اید. در این موقعیت، پیاده ایزوله روی d4 می تواند یک نقطه قوت در وسط بازی باشد، زیرا می تواند از یک حمله کینگ ساید پشتیبانی کند، اما اگر سیاه بتواند از آن عبور کند و به پایان بازی برسد، به احتمال زیاد در موقعیت سفید به نقطه ضعف تبدیل خواهد شد.
هنگام بازی با یک پیاده جدا شده چه کاری می توانید انجام دهید؟
پیادههای جدا شده زمانی اهمیت ویژهای پیدا میکنند که از یک منطقه پشتیبانی میکنند که میتواند برای فعال کردن مهره های شما استفاده شود.
در این مورد، از آنجایی که پیاده ایزوله مربع مرکزی d4 را اشغال می کند، موقعیت از داشتن یک اسب در e5 یا c5 سود می برد: همانطور که می دانید، اسب ها در مرکز قدرتمند هستند و می توانند سهم بزرگی در حمله داشته باشند.
علاوه بر این، هنگامی که با یک پیاده جدا شده بازی می کنید، باید به هر قیمتی شده از معامله مهره ها خودداری کنید، زیرا رفتن به پایان بازی قطعاً کاری است که در اکثر موارد نمی خواهید انجام دهید.
اگر شما منفعل بمانید، پیادههای ایزوله در نهایت ضعیف خواهند شد، بنابراین در این موقعیت، بازی پویا کلیدی است: وقت خود را تلف نکنید و مطمئن شوید که تمام مهره شطرنج خود را گسترش دادهاید تا بتوانید شروع به حمله کنید!
اگر فکر می کنید که پیاده منزوی شما هیچ مزیتی برای موقعیت شما به ارمغان نمی آورد، باید همیشه در نظر داشته باشید که پیشبرد آن و تلاش برای جدا کردن ساختار پیاده حریف می تواند یک گزینه باشد! اگرچه ممکن است خلاص شدن از شر این ضعف احتمالی وسوسه انگیز به نظر برسد، اما مطمئن شوید که این پیشروی را به خوبی آماده کرده اید، زیرا انجام آن در زمان بندی نامناسب می تواند منجر به آشکار شدن بیش از حد موقعیت شما شود و کار را برای حریف بسیار آسان تر کند.
هنگام بازی با یک پیاده منزوی چه باید کرد؟
هنگامی که در برابر پیاده ایزوله بازی می کنید، می خواهید در اسرع وقت به پایان بازی برسید و حریف خود را بدون مهره های زیادی برای دفاع از آن رها کنید: بنابراین همیشه به یاد داشته باشید که در صورت امکان، مهره ها را تعویض کنید.
راه دیگر برای کنترل یک پیاده ایزوله از ایجاد مشکل بیش از حد، مسدود کردن آن است. این کار را میتوان با هر مهره ای انجام داد، اما اسب ها بهخاطر تواناییشان در پرش از روی مهره، مسدودکنندههای خوبی هستند.
مربع مقابل یک پیاده جدا شده
با این کار از برنامه احتمالی حریف برای پیشبرد پیاده خود جلوگیری می کنید و اکنون می توانید بدون ترس از حرکت به هدف خود حمله کنید.
پیاده های آویزان
پیاده های آویزان دو پیاده هستند که حداقل برای یک پرونده از بقیه سازه جدا می شوند. نمونه بارز این شکلبندی، سازه Queen's Gambit – Hanging Pawns است، اگر چه این دو میتوانند در موقعیتهای مختلفی ظاهر شوند.
پیاده های آویزان
در این موقعیت، تعداد جزیرهها و قرار دادن پیادههای سفید میتواند باعث شود فکر کنید که آنها نباید خوب باشند. با این حال، هنگامی که با بازی فعال ترکیب می شود، پیاده های آویزان می تواند یک شکل گیری قدرتمند باشد.
چگونه با پیاده های آویزان بازی کنیم؟
از آنجایی که پیادههای آویزان یک ضعف ساختاری هستند، درست مانند زمانی که پای پیادههای جدا شده به میان میآید، بازی پویا و قطعات فعال بسیار مهم هستند. با این حال، اگر در توسعه جلوتر هستید، داشتن پیاده های آویزان در ساختار خود می تواند عالی باشد.
یک برنامه معمولی هنگام بازی با این ساختار پیاده این است که پیاده d4 را پیش ببریم و سعی کنیم یک پیاده عبور کنیم. این می تواند در موقعیت های مختلف با پیاده های آویزان اتفاق بیفتد.
ایجاد یک پیاده عبور
علاوه بر این، تلاش برای جبران ساختار پیاده ضعیف خود با بازی فعال در فایل های باز/نیمه باز معمولاً ایده خوبی است.
فایل های کنار پیاده های آویزان را باز کنید
نکته مهم دیگری که هنگام بازی با این آرایش باید به خاطر داشته باشید این است که پیادههای آویزان معمولاً وقتی در کنار هم قرار میگیرند قویتر هستند و بسیاری از مربعهای مرکزی مهم را کنترل میکنند. این می تواند یک مزیت تعیین کننده باشد، زیرا کنترل مرکز بسیار مهم است. به همین دلیل، هنگام پیشبرد یکی از این پیاده ها باید محتاط باشید و مطمئن شوید که این کار را فقط با یک توجیه عالی انجام می دهید. در غیر این صورت، ممکن است فقط سوراخ هایی در ساختار خود ایجاد کنید تا حریف خود را کشف کند.
در نهایت، ذکر این نکته مهم است که همانطور که در بخش پیادههای جدا شده اشاره کردیم، نمیخواهید یک پیادهسازی ضعیف را به پایان بازی بیاورید، زیرا پشتیبانی از آن سختتر خواهد بود. در عوض، باید سعی کنید وسط بازی را طولانی کنید و تا جایی که می توانید دردسر ایجاد کنید و از این پیاده ها برای نفع خود استفاده کنید.
چگونه در برابر پیاده های آویزان بازی کنیم؟
معمول ترین استراتژی برای مبارزه با این جفت سرباز این است که به یکی از آنها فشار زیادی وارد کنید که مجبور به پیشروی شود تا دیگری از او دفاع کند. پس از این، شما می خواهید آنها را مسدود کنید، تا بتوانید به کسی که دفاع نمی کند و در نتیجه ضعیف تر است حمله کنید و از حفره های باقی مانده در ساختار حریف خود استفاده کنید.
پیشروی یکی از پیاده های آویزان، دیگری را ضعیف می کند
با این حال، این همیشه به این خوبی کار نمی کند، بنابراین اجازه دهید به برنامه های احتمالی دیگر نگاهی بیندازیم:
یک راه کارآمد برای مبارزه با پیاده های آویزان، تلاش برای تبدیل آنها به یک پیاده جدا شده است. چگونه؟ شما باید بتوانید یک مهره را رد و بدل کنید و حریف خود را مجبور کنید که آن را با پیاده خود پس بگیرد و دو نفر را از هم جدا کنید. یا یک پیاده از خود را پیش ببرید تا آن را با یکی از پیاده های آویزان تعویض کنید و دیگری را تنها بگذارید.
تعویض یکی از پیاده های آویزان
علاوه بر همه اینها، در نظر داشته باشید که بازی پویا میان بازی دقیقاً همان چیزی است که حریف شما در این موقعیت آرزو می کند و باید سعی کنید اوضاع را آرام نگه دارید و مهره ها را تا رسیدن به پایان بازی رد و بدل کنید و مزیت خواهید داشت.
توجه داشته باشید که دو شکل پیاده که ما در مورد آنها صحبت کردیم، جنبه های مشترک زیادی دارند و تبدیل از یکی به دیگری بسیار رایج است. امیدواریم، اکنون میدانید که چگونه این موقعیتها را ارزیابی کنید و درک کنید که کدام جابجایی ساختاری به نفع شما خواهد بود.
پیاده های عقب مانده
پیاده های عقب مانده توسط پیاده های کناری خود رها شدند، بنابراین آنها هیچ دفاعی از آنها ندارند. به همین دلیل، پیاده های عقب معمولا ضعیف هستند.
پیاده عقب در دیوار سنگی
در نمودار بالا، پیاده e6 به عقب است زیرا هر دو پیاده d5 و f5 از آن پیشرفته تر هستند.
چگونه می توانید در برابر پیاده های عقب مانده بازی کنید؟
نمونه ای از پیاده های رو به عقب سازند استون وال است که در مقاله ای پوشش داده شده است که می توانید اینجا را بررسی کنید.
مربع های ضعیفی که توسط یک پیاده رو به عقب باقی مانده است
همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، نه تنها پیاده e6، بلکه مربع e5 نیز ضعیف باقی مانده است. این چیزی است که سفیدها می توانند از آن بهره ببرند، زیرا ترکیب پیاده حریف شما کاملاً محکم است و هیچ نقطه ضعف عمده ای ندارد. این در اکثر موقعیتهای پیادههای عقب رخ میدهد: گاهی اوقات بهتر است نقاط ضعف اطراف پیادهها را نسبت به خود پیاده ضعیف کشف کنید، زیرا طبیعی است که با تعداد زیادی مهره روی تخته، حریف شما قادر به دفاع از آن باشد. بنابراین، به جای تلاش برای به دست آوردن مطالب، می توانید در اینجا به یک مزیت استراتژیک برسید.
تضعیف پیاده رو به عقب
در موقعیت فوق، از ساختار تشکیل پانوف، طرح سیاه می تواند از تلاش برای تضعیف ساختار پیاده سفیدها، با پیشروی پیاده b یا e، به تلاش برای استفاده از ابزار ضعیف شده تبدیل شود. مربع های e4 و c4.
چه برنامه ای برای بازیکن با پیاده عقب مانده است؟
از آنجایی که پیاده های عقب مانده یک آرایش ضعیف هستند، برای قرار گرفتن در این ساختار پیاده، حریف شما باید توجیه خوبی داشته باشد. در بیشتر موارد، مانند ساختار Stonewall، حملات سریع به راحتی به دلیل پیادههای پیشرفته پشتیبانی میشوند و نبردهای میانبازی جالبی را با بازیهای متقابل زیاد به ارمغان میآورند.
بازی متقابل با پیاده های آویزان
همانطور که در نمودار بالا می بینید، مرکز محکم و پایدار شرایط لازم را برای شروع یک حمله تهاجمی کنار پادشاهی به سیاه می دهد، که نباید بی اعتبار شود. در این بازیهای پویا، طوفانهای پیاده و بلند کردن قلهها اغلب اتفاق میافتد که منجر به موقعیتهای جالب و تیز میشود.
در نمودار زیر، از ساختار پانوف، پیاده رو به عقب در d4 با یک مزیت فضایی برای سفید جبران می شود.
پیاده رو به عقب در سازند panov و مزیت فضایی
طرح وایت در این موقعیت می تواند ایجاد یک پیاده عبوری با پیشروی b2-b4-b5 باشد.
پیاده های دوبل
پیاده های دوتایی یک پرونده را اشغال می کنند که باعث می شود نتوانند از یکدیگر دفاع کنند.
پیاده های دوبل
پیاده ای که پیشرفته تر است، دیگری را محدود می کند. پیاده های دوبل ضعیف هستند، به خصوص در بازی های پایانی، زیرا به راحتی مورد حمله قرار می گیرند. با این حال، برای ایجاد پیاده دوگانه، باید مبادلات انجام شود. شما باید به دقت فکر کنید که آیا مبادله ای که برای ایجاد پیاده های مضاعف انجام می دهید شایسته است یا اینکه به نوعی به نفع حریف شما خواهد بود.
چگونه با پیاده های دوتایی بازی کنیم؟
اگر پیادههای دوتایی دارید و حریف شما آسیب جدی به ساختار پیادهاش وارد نمیکند، احتمالاً در بازی میانی بهتر بودید، نه در پایان بازی. در بازی میانی، پیادههای دوتایی میتوانستند مربعهای مهم را کنترل کنند و به همین دلیل نقش مهمی ایفا کنند، مانند مثال زیر:
مربع های مرکزی که توسط پیاده های دوتایی کنترل می شوند
همچنین ممکن است متوجه شده باشید که اگر پیادههای شما فایلهای کمتری را اشغال کنند، فایلهای باز بیشتری برای قرار دادن روکها و فعال کردن بازی خود خواهید داشت:
فعالیت در فایل های باز به دلیل پیاده شدن دو برابر شده است.
بازی در برابر پیاده های دوبل
هنگام بازی در برابر پیاده های دوبل، تلاش برای عجله در یک بازی پایانی می تواند ایده خوبی باشد. البته، همیشه به موقعیت بستگی دارد، اگرچه پیادههای دوبل بدون مهرههای زیادی در بازی ضعیفتر هستند.
یکی دیگر از مواردی که می توانید سعی کنید از آن استفاده کنید این است که در مورد تحرک، امکانات بیشتری دارید، زیرا پیاده های شما از راه های یکدیگر را قطع نمی کنند. به این ترتیب ساخت پیاده های عبوری برای شما راحت تر خواهد بود.
پیاده های دوگانه در دهانه روی لوپز
این موقعیت می تواند از تغییر روی لوپز - مبادله باز شود. این به خاطر بازی های پایانی خوب برای مهره های سفید، گاهی اوقات حتی موقعیت های برنده شناخته شده است. بلکه برای یک بازی وسط بازی عالی برای سیاه.
وقتی در موقعیتی مانند نمودار 1u بازی می کنید، مطمئن شوید که سعی می کنید ابتکار عمل و بازی متقابل حریف خود را کنترل کنید، زیرا این می تواند پیاده های ضعیف او را به یک مزیت تبدیل کند.
نکته آخر، به یاد داشته باشید که قبل از تعویض مهره هایی که منجر به ایجاد پیاده های دوبل برای حریف شما می شود، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید، از جمله فعالیت و ارزیابی بازی، توانایی شما در حمله به آن پیاده ها، و تعداد مهره های موجود در تخته اگر میخواهید یک مهره برتر را فقط برای ایجاد پیادههای دوبل عوض کنید، باید دو بار فکر کنید که آیا ارزشش را دارد یا خیر: پیادههای دوبل پایان دنیا نیستند و میتوان با آنها موقعیتهای عالی را به دست آورد!
نتیجه گیری
اکنون که متداولترین شکلهای پیاده را یاد گرفتهاید، اجازه دهید برخی از جنبههایی را که میتوانید در بیشتر آنها پیدا کنید، خلاصه میکنیم تا زمانی که آنها را در بازیهای خود پیدا کردید، به یاد داشته باشید که چگونه آنها را به درستی بازی کنید:
اگر می خواهید ساختار پیاده حریف خود را تضعیف کنید، هدف شما باید ضعیف ترین پیاده از همه باشد.
وقتی ساختار پیاده ضعیفی دارید، نمیخواهید به پایان بازی برسید: این امر دفاع از نقاط ضعف خود را بسیار دشوارتر میکند. در عوض، می خواهید بازی میانی را تا حد امکان طولانی کنید.
بازی فعال و قرار دادن صحیح مهره ها می تواند نقاط ضعف ساختار شما را جبران کند: این را به خاطر بسپارید و زمان را تلف نکنید.
ضعف ساختاری تنها در صورتی یک ضرر واقعی است که بتوان به آن حمله کرد: اگر بتوانید از مزایایی که تشکیل پیاده شما به ارمغان میآورد (مثلاً فایلهای باز، مزیت فضا و پستها) لذت ببرید و حریف شما نتواند به پیادههای شما حمله کند، وجود دارد. دلیلی ندارد که در بدترین موقعیت قرار بگیرید